Tullchecklista för smidig handel i 2023
Tycker du att det är svårt och krångligt att frakta till eller från ett land utanför EU där du behöver betala tull? Var beredd på att bli bevisad motsatsen! I den här artikeln kommer vi i sex enkla steg förklara vad du behöver göra när du fraktar till ett tullpliktigt land och därmed ge dig den ultimata tullchecklistan för 2023.
1. Ansök om ett EORI-nummer för ditt företag
När ditt företag ska börja importera eller exportera till EU är det första steget att ansöka om ett EORI- nummer från Tullverket. EORI- numret används för att identifiera ditt företag vid all tullrelaterad verksamhet inom EU, och det är en förutsättning för att ditt företag ska få importera eller exportera varor. Du ansöker om ett EORI-nummer på Tullverkets hemsida helt kostnadsfritt och du brukar få det inom en timma. Smidigt, eller hur?
2. Sök upp varukoden för din sändning
När du har ansökt om ett EORI- nummer är det andra steget att kolla upp vilken varukod som varan ditt företag ska importera eller exportera har. Varukoden berättar nämligen om just din vara berörs av några restriktioner, samt vad mottagaren av frakten kommer att få betala i tullavgift. Det kan därför vara bra att kolla upp varukoden innan du bokar själva frakten för att veta om du kan frakta varan. På European Customs Portal kan du snabbt och enkelt se vilken varukod din vara har!
3. Kontrollera om din vara har EU- ursprung
När du har kollat upp varukoden för din vara är det tredje steget att kontrollera om din vara anses ha sitt ursprung i EU. Varor som har sitt ursprung i EU, menat att varan är tillverkad i EU, kan nämligen fraktas tullfritt till andra länder som EU har frihandelsavtal med. Kolla därför om din vara enligt ursprungsregeln fortfarande anses ha sitt ursprung i EU, vilket du enklast gör på Tullverkets hemsida.
4. Boka din frakt och fyll i tullfakturan
När du har kontrollerat om din vara har EU- ursprung är du halvvägs igenom tullprocessen (yay!) och det fjärde steget är att boka själva frakten och fylla i tullfakturan. Du måste nämligen fylla i en tullfaktura för all frakt från och till EU, men när du bokar frakt med Sendify får du automatiskt tillgång till tullfakturan när du har bokat din frakt. Smart va? Om du är osäker på hur tullfakturan ska fyllas i kan du läsa vår guide Så fyller du i en tullfaktura.
5. Skicka in tullfakturan till Sendifys tullmejl
När du har bokat frakten och fyllt i tullfakturan är det femte steget att skicka in den till Sendifys tullmejl tull@sendify.se. Därefter skickar vi vidare tullfakturan till Tullverket, där tullfakturan fungerar som ett underlag för att bestämma vad mottagaren av frakten kommer att få betala i tullavgift. Kom även ihåg att skriva ut tre exemplar av tullfakturan och fästa på sändningen alternativt ge till transportören när de hämtar upp sändningen, då transportören behöver dessa!
6. Mottagaren av frakten betalar tullavgiften
När du har skickat in tullfakturan till Sendifys tullmejl och skrivit ut tre exemplar av tullfakturan är det sjätte och sista steget att mottagaren av frakten ska betala tullavgiften. Enligt Sendifys leveransvillkor, DAP (Delivered At Place), är det nämligen alltid mottagaren av frakten som betalar tullavgiften. Om du importerar mycket från ett tullpliktigt land kan det därför vara värt för dig att ansöka om ett betalningsanstånd på Tullverkets hemsida, då du som mottagare kan betala tullavgift i upp till 30 dagar i efterhand med ett betalningsanstånd.
KLART!